Pismo mladom DJ-u

Posted: September 29, 2016 in Signal-to-noise ratio, Uncategorized

Draga Anđela,

Javila si mi se danas, jer si čula da sam ja sjajan DJ i želela si da ti dam neke “smernice” kako bi i ti počela da se baviš tim poslom. Odgovorio sam ti da sebe ne smatram DJ-om, ne iz skromnosti, nego zbog toga što sebe nikad nisam video kao deo DJ scene, niti sam svoj posao puštanja muzike po klubovima i zabavama doživljavao kao DJ-ing. Možda je to zbog toga što se DJ-ing više vezuje za elektronsku muziku, a ja sam oduvek uglavnom puštao rock ili sam se fokusirao na turntablism, što je tek priča za sebe.

U prvi mah sam poželeo da ti dam par tehničkih saveta – šta od opreme da nabaviš, na šta da obratiš pažnju prilikom kupovine… Onda sam zastao i počeo da razmišljam o svemu onome što tome mora da prethodi. Bez obzira na to za koju se konkretno opremu odlučiš, to je tek alat kojim moraš besprekorno ovladati da bi zanat DJ-a mogla da unovčiš, ali te taj alat neće učiniti DJ-om, isto kao što te ni kupovina kompleta gedora ne bi učinila automehaničarem.

Dakle, morao sam prvo da potražim odgovor na pitanje: “Šta je to osnovno što neko mora da ima da bi bio dobar DJ?” Jedan se odgovor nametnuo sam od sebe: “Stav.” Ono što publika vidi i oseti, to je tvoj stav, a iza tog stava može da se nalazi bilo šta. Da li ćeš taj stav zasnivati na već izgrađenom samopouzdanju, ili ćeš iza njega sakriti sve svoje strahove i nesigurnost, potpuno je nebitno. Jedino je važno da tvoj stav stoji u prvom planu i da komunicira sa publikom. Većina mojih kolega su ekstrovertne ličnosti i nemaju problem sa tim da svoju dušu otvore pred publikom i pritom emituju energiju kojom ceo prostor zrači, ali ima i onih koji muziku puštaju za sebe, kao da u tom trenutku ne postoji niko drugi na svetu. Tu su i oni koji savršeno demonstriraju tehnike miksovanja, a neki drugi se, opet, lože na status zvezde, pa od svakog svog nastupa naprave spektakl. Jedno je, međutim, presudno važno – kakav god stav da zauzmeš, on mora biti autentičan, jer će u protivnom publika odmah provaliti da si “fejk”, a ubrzo ćeš se i sama sebi ogaditi, tako da od te karijere neće biti ništa.

Na drugom mestu se nalazi poznavanje muzike. Ne možeš puštati muziku koju ne poznaješ. Za bilo koji muzički žanr da se odlučiš, moraš biti sigurna da u publici ne postoji mnogo osoba koje taj žanr poznaju bolje od tebe. Naime, ako odlučiš da igraš na sigurne karte, pa u svoje setove stavljaš samo pesme koju većina publike zna, ubrzo ćeš im dosaditi, a da bi svoje setove konstantno obogaćivala novim pesmama, moraš puno da istražuješ. Vremenom ćeš doći do toga da upoznaš ne samo taj žanr i njemu srodne, nego ćeš početi da uočavaš i  uticaj koji su pesme iz drugih žanrova imale na taj žanr, kao i obrnuto, pa ćeš i takve pesme ubacivati u svoje setove. Čak i ako radiš eklektične setove u kojima ćeš da šaraš po stilovima i žanrovima, moraš dobro poznavati sve pesme koje si odabrala, jer ćeš onda lako moći da vežeš naizgled nasumično izabrane pesme u smislenu celinu. Ovde ti puno može pomoći i prethodno muzičko obrazovanje, jer ćeš pesme moći da slažeš ne samo po tempu, nego i po ritmu i tonalitetu, ali je i tada najbitnije da redosledom pesama pričaš jednu priču.

Na trećem mestu se nalazi oprema, jer kao što stara izreka kaže: “Bez alata nema ni zanata.” Posao DJ-a jeste kretivan i zabavan, ali je u osnovi zanat. Kao i za svaki zanat, i za ovaj je potrebno imati izvesne predispozicije i sklonosti, ali se svaki početni nedostatak može lako nadomestiti sa dovoljno prakse. U prevodu – Vežbaj, vežbaj i samo vežbaj, a kad se umoriš, odmori, pa nastavi da vežbaš. Svaki raspoloživi momenat između nastupa i svakodnevnih obaveza iskoristi da se igraš sa opremom. Tek kad savršeno ovladaš opremom, ona će otići u drugi plan i neće uticati na tvoje kreativne procese, tako da ni tvoj izraz neće zavisiti od vrste opreme koju koristiš. U izboru komponenti ćeš sigurno lutati, bar u početku, ali ćeš posle nekog vremena naći kombinaciju koja ti najviše odgovara. Kada sam ja počeo da se bavim puštanjem muzike, nisam imao nikakav izbor. Postojali su samo gramofoni. Tačnije, samo jedan model gramofona – kultni Technics 1210 MK2, opremljen neprevaziđenom Ortofon Concorde Nightclub glavom. Danas je situacija dramatično drugačija. Gramofoni su i dalje ponegde prisutni, ali najčešće kao komponente digitalnog vinil sistema (DVS). Do nedavno su CD plejeri bili obavezne komponente svakog DJ setupa, ali i njih u poslednje vreme potiskuju razni kontroleri, koji su preplavili tržište. Svaki od njih nudi različite mogućnosti izvođaču i potrebno je da isprobaš veći broj da bi našla neki koji tebi odgovara. Ja sam ostao pri gramofonima, jer meni odgovaraju.

Pretpostavljam da ovakav odgovor nisi očekivala i ne verujem da će ti biti od velike pomoći prilikom kupovine opreme, ali sam morao ovo sve da napišem i sad mi samo preostaje da se nadam da će ti ove reči biti inspiracija i da će te dodatno podstaći da se upustiš u ovu avanturu. Puštanje muzike je plemenit poziv, jer je muzika kao ljubav – što je više širiš, to je više ima.

Srdačan pozdrav

Leave a Reply

