Nadjačati šum

Posted: August 26, 2016 in Signal-to-noise ratio

Screen Shot 2016-08-26 at 18.46.07

Odrastao sam u analognom vremenu, ni nalik ovom današnjem. Život u analognom dobu je bio vrlo jednostavan, pogotovu nama, deci koja smo odrastali u Futogu, na samoj obali Dunava, pogleda večito uprtog u reku i brodove na njoj, sa masivnom i strašnom Fruškom gorom na drugoj obali. Kada ne bi smo odlazili u celodnevne avanture istraživanja obale, ili satima zamišljeno gledali niz reku pričajući o svemu što nam padne na pamet, igrali smo neku od popularnih igara tog vremena. Izbor igara se nama činio neiscrpno velikim, ali se uglavnom svodio na klikere, loptu, žmurke i vije. Te igre nisu bile piratske, nisu se zakucavale, nisu morale da se krekuju, niti su zahtevale novu grafičku karticu nakon svakog apdejta i svako je mogao da se igra.

Slušalo se i dosta muzike. Po komšiluku se kroz otvorene prozore i iz dvorišta redovno orio Radio Beočin sa svojim željama, čestitkama i pozdravima. Izbor muzike koju smo mi kao deca slušali, svodio se na nekoliko radio stanica, ili na neku od onih desetak gramofonskih ploča koje si imao i još toliko kaseta koje si presnimio kod drugara koji je imao dupli dek i malo veći broj kaseta. Drugare si u to vreme zvao telefonom, onda kad je linija slobodna i dogovarao sa njima vreme i mesto susreta gde bi ste se našli i igrali, ili makar ispričali. U retkim prilikama si fotoaparatom beležio značajne životne trenutke i potom čekao da “ispucaš” ostatak filma da bi film odneo na razvijanje.

Veći deo detinjstva sam uživao u svemu tome, ali problem nastaje onda kada sam prvi put poželeo da vidim kako se druga deca igraju, koju muziku slušaju i o čemu razgovaraju. U to, analogno vreme, da bi saznao nešto više o svetu, morao si puno da čitaš, neumorno istražuješ, što više putuješ, da se neprestano raspituješ i upijaš svaku informaciju.

U analogno vreme, poenta je bila izdvojiti signal koji nosi informaciju iz mora šumova koji je prate. To je uvek bila iscrpljujuća borba u kojoj bi šum na kraju pobedio: sjajni šareni klikeri bi se izgulili i postali mat sivi, muzika bi kopiranjem kopija kopiranih kaseta bila potpuno izgubljena u šuštanju i brujanju sa zvučnika, boje na fotografijama bi izbledele, a komšija dvojnik bi sve duže držao zauzetu telefonsku liniju i ti nisi mogao nikog da nazoveš da bi se sa njim video i ispričao.

Tu počinje moja lična borba sa šumom. Ta borba me je vrlo brzo odvela u svet elektronike. Morao sam da naučim kako da se borim sa sveprisutnim šumom da bih (konačno) mogao da uživam u mom omiljenom svetu, svetu muzike. Danonoćno sam prelistavao sve što mi je od stručne literature dolazilo pod ruku i strpljivo pravio svoj svet muzike – prepravljao sam gramofone, pravio pretpojačala, pojačala, zvučne kutije… Svojeručno sam napravio i magnet za svoju gitaru. Ništa mi nije bilo ni teško, ni nemoguće, samo da eliminišem šum.

Dolazak digitalnog (informatičkog ili informacionog) doba je meni delovao kao ostvarenje sna i konačna pobeda nad šumom. Digitalna muzika – nula šuma. Digitalni video – nula šuma. Digitalni prenos podataka – nula šuma. Digitalna fotografija – nula šuma…

Taman kad sam se ponadao da je čovečanstvo trijumfovalo, ponovo sam postao svestan ogromne količine šuma: u moru informacija koje su nam postale dostupne, trebalo je izdvojiti one koje su nam zaista bitne. Tako počinje moja nova borba sa šumom, ali ovoga puta je problem mnogo veći – u digitalnom svetu, SVE je informacija. Ovoga puta, borba se ne završava lemilicom na štampanoj ploči.

Šum koji je zaglušivao zdrav razum je devedesetih godina prošlog veka dolazio sa TV-a i ostalih masovnih medija. Moja lična borba protiv šuma me dovodi na čelo Studentskog protesta ’96/’97, a potom i u središte zbivanja koja su prethodila 5. oktobru 2000. Borba se zatim nastavlja i u ovom veku, osnivanjem Novosadske biciklističke inicijative i bitkom za humaniji grad, jer u gomili problema u kojima se novosađani guše, negde se izgubila osnovna ideja: da nam je Novi Sad kuća i dom, i da treba da ga čuvamo kako bi nam bio lepši i zdraviji za život. Poruku smo preneli najglasnije što smo mogli – organizovanjem Novosadske kritične mase. Svakog poslednjeg petka u mesecu, u pet popodne se u Limanskom parku skupi na stotine biciklista i krenu u organizovanu vožnju gradom, ukazujući na aktuelne probleme, najčešće one saobraćajne, ali i šire društvene.

Po mnogo čemu nalik na šum koji dopire sa elektronskih medija, jednoličan pozadinski šum na društvenim mrežama me tera da se aktiviram na još jednom frontu – sa drugarima iz LUGoNS-a organizujem u Novom Sadu, ovog septembra već četvrti po redu, međunarodni hakerski kongres BalCCon, najveći na Balkanu. Tu nam se pridružuju hakeri iz celog sveta i dele sa nama svoja znanja i lična iskustva iz neke svoje borbe protiv šuma.

Lomim se sad oko zaključka: da li je analogni šum bio manje opasan od ovog digitalnog?

U nemogućnosti da odgovorim na ovo pitanje, ostaje mi samo da pobegnem u svet muzike. Da li iz straha, znatiželje, ili iz čistog poštovanja prema analognom, već godinama se ne odričem svog gramofona i gramofonskih ploča. U poslednjih godinu dana sam čak i organizovao više desetina vinil žurki na kojima vrtim ploče iz svoje kolekcije, ali i dalje ne uspevam da nađem odgovor na ovo pitanje. Možda je i bolje tako. Na kraju krajeva, zar nije oduvek težnja za pronalaženjem odgovora bila pokretač svih putovanja?

Najnovije putovanje na koje sam se odvažio u pokušaju da pronađem odgovor i jednom već raščistim sa tim, zahtevalo je da okupim i ozbiljnu posadu: Branislav Smuk na gitari, Voja Savkov na saksofonu i ja na gramofonima, pokušavamo da analogne zvukove i žive instrumente uvedemo u elektronsku muziku. Nazvali smo se L.V.A, što je bila skraćenica od naziva našeg prvog nastupa – LIVE Vinyl Act. Međutim, sasvim primereno našim kreativnim procesima u kojima dominira analogni zvuk, L.V.A. sve češće interpretiram kao: La Vida Analógica. Analogni život.

youtube cover

Leave a Reply

